Pokud vyhláška uvádí pojem "hmotnost" a nedefinuje jakou, pak se jedná o okamžitou hmotnost vozidla (automobilu nebo přívěsu). Jedná se tedy o takovou hmotnost, kterou má vozidlo v okamžiku posuzování/kontroly včetně posádky, náplní, aktuálně vezeného příslušenství, výbavy a nákladu.
Hmotností jízdní soupravy, pokud není uvedeno jakou, se rozumí okamžitá hmotnost jízdní soupravy. Jedná se o součet okamžitých hmotnosti jednotlivých vozidel soupravy ve chvíli, kdy je spojitelnost posuzována/kontrolována.
I přesto, že tažné vozidlo má povolený nebrzděný přívěs nejvýše 600 kg, lze v tomto případě zapojit a táhnout nebrzděný přívěs s nejvyšší technicky přípustnou/povolenou hmotností 750 kg. Posuzuje se pouze okamžitá hmotnost přívěsu vzhledem k nejvyšší technicky přípustné/povolené hmotnosti nebrzděného přívěsu povolené pro tažné vozidlo. Samozřejmě musí být splněny i další podmínky spojitelnosti z hlediska rozměrů a okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí přesáhnout nejvyšší povolenou hmotnost jízdní soupravy zapsanou v technickém průkazu automobilu. Okamžitá hmotnost přívěsu je v tomto případě 600 kg (200 kg vlastní hmotnost přívěsu + 400 kg hmotnost nákladu a aktuálně použitého příslušenství) - vyhláška není porušena.
K řízení této jízdní soupravy postačí řidičský průkaz skupiny B. Další informace o skupinách řidičského průkazu najdete na tomto odkazu
I v tomto případě nevadí, že tažný automobil má na závěsu povoleno pouze 1500 kg. Přívěs s nejvyšší technicky přípustnou 2500 kg lze zapojit a táhnout za předpokladu, že je vytížen do max. okamžité hmotnosti přívěsu 1500 kg, okamžitá hmotnost soupravy nepřekročí nejvyšší povolenou hmotnost jízdní soupravy v technickém průkazu automobilu a jsou splněny další podmínky spojitelnosti z pohledu rozměrů. V tomto případě je okamžitá hmotnost přívěsu 1500 kg (500 kg vlastní hmotnost přívěsu + 1000 kg náklad a aktuálně použité příslušenství) a přívěs lze táhnout.
K řízení této jízdní soupravyje nutný řidičský průkaz skupiny BE . Další informace o skupinách řidičského průkazu najdete na tomto odkazu
Okamžitá hmotnost přívěsu 700 kg (200 kg vlastní hmotnost přívěsu + 500 kg hmotnost nákladu a aktuálně použitého příslušenství) v tomto případě přesáhne nejvyšší povolenou hmotnost nebrzděného přívěsu stanovenou v technickém průkazu automobilu a souprava nevyhoví ustanovení §3, písm. f), odst. 1. Takto naložený přívěs táhnout nelze a je nutné ubrat z přívěsu 100 kg nákladu, aby to možné bylo. Současně je potřeba splnit i podmínky spojitelnosti z hlediska rozměrů a ohlídat okamžitou hmotnost jízdní soupravy.
Některé starší autmobily nemají v technickém průkazu uvedenou nejvyšší povolenou hmotnost nebrzděného přívěsu. V takovém případě je maximální okamžitá hmotnost nebrzděného přívěsu omezena §3, písm. f), odst. 6 vyhlášky 209/2018 Sb. na max. polovinu provozní hmotnosti automobilu. V tomto případě nelze takto naložený přívěs táhnout. Aby bylo splněno stanovení §3, písm. f), odst. 6 vyhl. 209/2018 Sb., bylo by nutné ubrat alespoň 50 kg nákladu. Jakmile bude mít přívěs okamžitou hmotnost 700 kg (200 kg vlastní hmotnost přívěsu + 500 kg hmotnost nákladu a aktuálně použitého příslušenství ) a méně, lze ho za tímto vozidlem táhnout.
Okamžitá hmotnost brzděného přívěsu 1700 kg (vlastní hmotnost přívěsu 500 kg + 1200 kg hmotnost nákladu a aktuáně použitého příslušenství) přesahuje nejvyšší povolenou hmotnost brzděného přívěsu zapsanou v technickém průkazu automobilu (pouze 1500 kg) . Aby nebylo porušeno ustanovení §3, písm. f), odst. 2 vyhl. 209/2018 Sb., je nutné ubrat 200 kg nákladu. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost přívěsu v tomto případě nehraje roli, posuzuje se pouze okamžitá hmotnost přívěsu vzhledem k nejvyšší povolené hmotnosti brzděného přívěsu zapsané v technickém průkazu automobilu a vzhledem k nejvyšší povolené hmotnosti automobilu, zapsané v technickém průkazu automobilu. Okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí překročit nejvyšší povolenou hmotnost jízdní soupravy zapsanou v technickém průkazu automobilu
Okamžitá hmotnost přívěsu je 2000 kg (500 kg vlastní hmotnost přívěsu + 1500 kg hmotnost nákladu a aktuálně použitého příslušenství) přesahuje o 100 kg nejvyšší povolenou hmotnost tažného automobilu 1900 kg. kat. M1 nebo N1. Tím je porušeno ustanovení §3, písm. f), odst. 2 vyhl. 209/2018 Sb. i přesto, že tažné vozidlo má povolený brzděný přívěs 2000 kg. Aby bylo možné takovou soupravu táhnout, je nutné ubrat 100 kg nákladu a pohlídat, aby okamžitá hmotnost jízdní soupravy nepřesáhla nejvyšší povolenou hmotnost jízdní soupravy zapsanou v technickém průkazu automobilu. Okamžitou hmotností soupravy se rozumí součet okamžité hmotnosti tažného vozidla a okamžité hmotnosti přívěsu - tedy hmotnosti, které se vozidlu naváží ve chvíli kontroly. Okamžitá hmotnost vozidla je tedy závislá jak na hmotnosti nákladu, tak na hmotnosti přepravovaných osob, aktuální hmotnosti náplní a hmotnosti vezeného příslušenství.
Pro automobily kat. M1G nebo N1G nesmí okamžitá hmotnost přívěsu přesáhnout 1,5 násobek nejvyšší povolené hmotnosti tažného automobilu. Pokud by tedy bylo v tomto případě tažné vozidlo kat. M1G nebo N1G, bylo by přívěs možné táhnout.
Změny vyhrazeny. Výše uvedené informace jsou informativního charakteru. Pro jejich využití v praxi doporučujeme ověření konkrétní situace v platné legislativě k aktuálnímu datu.
Tento internetový obchod využívá k zajištění funkčnosti webových stránek a k vylepšování uživatelského komfortu soubory cookies. Některé z nich jsou pro chod nezbytné, jiné nám pomáhají web vylepšovat a přizpůsobovat Vašim potřebám. Kliknutím na tlačítko "Rozumím" nám udělíte souhlas s využíváním souborů cookies.