Nově otevřena pobočka Židněves u Mladé Boleslavi - prodej přívěsů Agados, VAPP a náhradních dílů a příslušenství. Po - Pá 8:30 - 16:30 hod.

Typy odpružení náprav KNOTT

Vytvořeno24.03.2024

Nápravy KNOTT řady VG a VGB

  • I přes vysoký vlastní útlum se jedná o nejméně komfortní systém pružení.
  • Pružení má progresivní charakter a z používaných systémů je nejtvrdší.
  • Díky vysokému vlastnímu útlumu není nutné použití tlumičů.
  • Používá se pro lehké užitkové přívěsy a kompresory do 3500 kg a všude tam, kde nejsou kladeny vyšší požadavky na komfort pružení.

Nápravy KNOTT VG  a VGB ve standardním provedení používají základní typ odpružení realizovaný čtyřmi gumovými pruty umístěnými v rozích čtyřhranné nápravnice. Mezi ně je zalisovaný čtyřhranný čep ramene kolové jednotky pootočený o 45 stupňů. Působením síly na rameno dochází k otáčení čepu ramene mezi gumovými pruty a ke stlačování gumy. Tento nejjednoduší a výrobně poměrně nenáročný systém odpružení používá i řada dalších výrobců náprav tam, kde není třeba pokročilejší a komfortnější  systém pružení.

Nápravy KNOTT VGB Rosette

Určitým vylepšením poměrně nekomfortního odpružení náprav KNOTT řady VGB je dražší tzv.  Rosette provedení se speciálně tvarovaným profilem čepu ramene kolové jednotky. Obyčejný čtyřhranný profil je nahrazen profilem s oblejšími hranami a stěnami prolomenými dovnitř. Gumový prut tak má při stlačení o něco více prostoru pro částečné odvalení. Tímto způsobem je docíleno zvýšení komfortu odpružení oproti standardnímu provedení náprav VGB. Komfort odpružení VGB Rosette však stále nedosahuje komfortu odpružení řady náprav KNOTT G a GB.  Technologie Rossete není zatím nabízena v širším měřítku a k dnešnímu datu zahrnuje pouze některé typy náprav.


Nápravy KNOTT řady G a GB

  • Komfortní odpružení s dostatečným vlastním útlumem.
  • Tlumiče nejsou nutné, ale při požadavku na ještě vyšší komfort odpružení a vyšší provozní rychlosti jsou doporučené např. pro přepravníky zvířat nebo přepravníky automobilů.
  • Charakteristika pružení je zpočátku degresivní a přibližně od úhlu 15 st. natočení ramene progresivní. 
  • Je možné navrhnout nápravy s různou tuhostí na levé a pravé straně pro nerovnoměrně zatížené přívěsy (např. obytné přívěsy, kompresory a pod.) 
  • Používá se na těžších užitkových přívěsech, přívěsech pro přepravu koní, přepravnících automobilů, těžších kompresorech a pod.

Nápravy KNOTT řady G a GB  používají k odpružení speciální kruhové gumové elementy navulkanizované v ocelových pouzdrech. Kruhová nápravnice je svařená ze dvou polovin s vodorovnými ohyby směrem dovnitř nápravnice. Čep ramene kolové jednotky má kruhový tvar,  je plný a je svařený s ocelovými pouzdry pružících elementů. Tato sestava je zalisovaná do nápravnice tak, že výřezy v pružících elementech prochází vnitřní ohyby tělesa nápravnice a brání protočení pružicích elementů. Působením síly na rameno kolové jednotky dochází k pružení vlivem skrucování gumy  v pružících elementech.


Nápravy KNOTT řady D a DB

  • Velmi komfortní odpružení s lineární charakteristikou.
  • Minimální tlumicí účinky - použití tlumičů je nutné.
  • Vyšší cena ve srovnání s nápravami pruženými gumou.
  • Používá se na přívěsech, kde je vyžadováno velmi komfortní odpružení a velmi vysoká odolnost proti stárnutí materiálů (např. obytné přívěsy).

Nápravy KNOTT řady D a DB používají k odpružení torzní tyče uložené v kruhové nápravnici. Rameno nápravy je pevně spojené s koncem torzní tyče. Druhý konec torzní tyče je ukotvený v tělese nápravnice. Působením síly na rameno kolové jednotky a natáčením ramene dochází ke skrucování torzní tyče a tím k pružení nápravy.


Polonápravy KNOTT KLL, KLLB, SG a SGB

  • Velmi komfortní odpružení s lineární charakteristikou.
  • Minimální vlastní útlum - použití tlumičů je nezbytné.
  • Používá se na přívěsech s požadavkem na velkou světlou výškou (off-road přívěsy a na přívěsech nestandardní konstrukce.

Odpružení polonáprav KNOTT KLL a KLLB je realizované vinutou pružinou umístěnou přímo v tělese nápravy. U polonáprav SG a SGB je vinutá pružina umístěná mimo těleso nápravy. Tento systém odpružení se používá pro speciální polonápravy na přívěsech s požadavkem na vyšší světlou výšku podvozku.


Nápravy KNOTT odpružené pomocí listových pružin

  • Komfortní pružení s lineární charakteristikou.
  • Vlastní tlumicí účinky jsou minimální, použití tlumičů je proto doporučeno.
  • Nevýhodou může být výše položená ložná plocha přívěsu kvůli vyšší zástavbové výšce systému nápravy a listových per.
  • Používá se často na zemědělských přívěsech a přívěsech používaných na nerovných komunikacích.

Odpružení je realizované usazením tuhé nápravy na listové pružiny zastavěné na rámu přívěsu. 


Srovnání charakteristik pružení a pružení a tlumení náprav KNOTT VGB, GB a DB

Výše zobrazené grafy se vztahují ke statickému zatížení jednoho ramene až na dvojnásobek maximálního povoleného zatížení. Grafy nezohledňují tzv. sednutí uložení v gumě po prvním zatížení. Jejich účelem není zobrazit empirické hodnoty z konkrétního měření, ale na průměrných hodnotách názorně zobrazit zejména rozdíl v komfortu odpružení jednotlivých pružících systémů.


 

Nastavení souborů cookies

Tento internetový obchod využívá k zajištění funkčnosti webových stránek a k vylepšování uživatelského komfortu soubory cookies. Některé z nich jsou pro chod nezbytné, jiné nám pomáhají web vylepšovat a přizpůsobovat Vašim potřebám. Kliknutím na tlačítko "Rozumím" nám udělíte souhlas s využíváním souborů cookies.

ROZUMÍMPodrobné nastavení
Potřebujete poradit
s výběrem?
Využijte naší online podporu
od 8:30-16:30 hod. v pracovní dny.
Kontaktovat podporu